Wednesday, April 09, 2008

بررسی مطالب جام جم در مورد آئین بهایی

نطق حضرت عبدالبهاء در واشنگتن ۲۰ مارس ۱۹۱۲ میلادی

در مورد طرح پشت جلد مجلۀ ایام، شماره ۲۹

سردبیر محترم روزنامۀ جام جم توجه فرمایند
نگارنده: ندا، ۲۵ ساله

"زمانی که حضرت بهاء الله چون شمس از افق شرق طالع شد، اوّل اعلان وحدت عالم انسانی فرمود که جمیع اغنام الهی هستند و خدا شبان حقیقی و به کل مهربان، جمیع را رزق می دهد، جمیع را می پروراند، اگر دوست نداشت، مهربان نبود، آنها را خلق نمی کرد روزی نمی داد."( 1 )

با توجّه به اینکه دیانت بهائی، مدّعیِ وحدتِ عالم انسانی و ایجاد صلح عمومی است، بنابراین دور از ذهن نیست که اهل عالم را به اتّحاد دعوت نماید. "همه بار یک دارید و برگ یک شاخسار". در خطابه هائی که حضرت عبدالبهاء در اروپا و آمریکا در مجامع مختلفه ایراد فرمودند، مشاهده می نمائیم که صحبت از مشارکت و اتّحادِ سیاه و سفید، شرق و غرب، وحدت اساس ادیان، برابری حقوق زنان و مردان و ... می شود. چنانچه می فرمایند: "خدا نظر به الوان ننماید، نظر به قلوب نماید، هر کس قلبش پاک تر بهتر، هر کس اخلاقش نیکوتر خوشتر، هر کس توجّهش به ملکوتِ ابهی بیشتر پیشتر." ( 2 )

همچنین در نطق مبارک در تاریخ ۵ دسامبر آمده است: "جمیع بشر یک خاندان شوند و هر فردی خیر عموم خواهد، شرق به غرب معاونت کند، غرب به شرق اعانت نماید، زیرا کرۀ ارض یک وطن است و نوعِ انسان، در تحتِ فیض و حمایتِ یک شبان ... " ( 3 )

وقتی صحبت از اتّحادِ شرق و غرب می شود و آن هم اتّحادی که در راستای ترقیّاتِ مادّی و روحانی هر دو باشد، پس می توان دربارۀ ارتباطِ میان ایران و آمریکا نیز اشاره نمود؛ همانطور که حضرت عبدالبهاء در نطقی در واشنگتن می فرمایند: "... این مجلس را دلیل بر این می گیرم که ممکنست ملّتِ شرق و غرب متّحد شوند و ارتباطِ تام میانِ ایران و آمریکا حاصل گردد ، زیرا برای ترقیّاتِ مادیّۀ ایران بهتر از ارتباط با آمریکائیان نمی شود و هم از برای تجارت و منفعت ملّت آمریکا مملکتی بهتر از ایران نه." ( 4 )

همانطور که مشاهده گردید، در بیانِ فوق، هدف، ترقّی مادّی و روحانی و راحت و آسایشِ هر دو ملّتِ ایران و آمریکا، مدِّ نظر حضرت عبدالبهاء می باشد نه استثمارِ صرف از جانب آمریکا. چنانچه در قسمتی دیگر از این خطابه آمده است: "... مثلاً اگر میانِ دو قریه ارتباط تام حاصل شود سبب منفعت کلیّه و ترقّی گردد و همچنین میان دو شهر چون تعاون و تعاضد حاصل شود سبب ترّقی و آسایش گردد؛ پس اگر میان دو اقلیمی ارتباط تام و تعاون و تعاضد کامل حاصل گردد شبهۀ ( ای ) نیست مزید ترقیّات و فوائدِ عظیمه شود. حال این محفل نورانی الحمدلله سبب اتّحاد شرق و غرب است. اساس تعاون و تعاضد دو ملّت است. از این معلوم می شود که منافع و فوائدِ عظیمه حاصل خواهد شد، یعنی در ایران، مدنیتِ مادیّه رواج و شیوع یابد و ابواب تجارت برای آمریکا باز خواهد شد و یقین است سبب ترقّی و منفعت طرفین گردد و این ارتباط ، اعظم وسیلۀ حصول بین ملل شرق و غرب گردد." ( 5 )

در اینجا این سؤال پیش می آید که در طولِ انقلابِ اسلامی آیا ابوابِ تجارت به روی بسیاری از کشورهای غربی از جمله اتّحادیه اروپا و آسیا باز نبوده و نیست؟ آیا می توان این نوع حرکتها را حمل بر حمایتِ بعضی از کشورها از انقلاب اسلامی دانست؟! و نیز لازم به ذکر است که کشورهای عربی و خصوصاً عربستان سعودی با استفاده از تکنولوژی آمریکائیان مشغولِ استخراج نفت شدند و حتّی کشوری نظیر روسیه برای استخراجِ معادنِ سیبری به کمکِ آلمان، فرانسه و آمریکا محتاج است و با آنها همکاری می کند.

وقتی با معاونتِ یکدیگر می توان سببِ راحتِ همنوعان شد و عَلَمِ صلح عمومی، بلند نمود و از برای کل، راحت و آسایش حاصل نمود، چرا باید با مرزبندی های ساختۀ بشری و تعصّباتِ ویرانگر، موجباتِ زحمت و مصیبت یکدیگر را فراهم سازیم؟


"قضاوت با منصفین است."


منابع:

1) خطابات مبارکه حضرت عبدالبهاء در اروپا و آمریکا،( ۱۳ مارس۱۹۱۳ )، ص ۱۵۵
2) همان، ( ۲۲ آپریل۱۹۱۲ )، ص ۲۶۱
3) همان، ( ۵ دسامبر ۱۹۱۲)، ص ۲۶٤
4) همان، ( ۲۰ مارس ۱۹۱۲ )، ص ۳۳
5) همان، ( ۲۰ مارس ۱۹۱۲ )، ص ۳٤